Sessies

 

 

5 OKTOBER: 40 JAAR HARRY DE WINTER

BMS Harry

 

Harry de Winter, Neerlands eerste onafhankelijke tv-producent, viert zijn veertigjarig jubileum met een speciale editie van de Broadcast Media Society in Beeld en Geluid. Presentator Robert ten Brink, die hem al een mensenleven kent, voelt hem aan de tand over zijn dromen en drijfveren, nu en in het verleden.

 

Bekijk hier het videoverslag.

 

 

 

11 MEI 2017: DE TOEKOMST VAN RADIO

BMS 11 mei

 

 

Presentator Sven Kockelmann spreekt met drie hot shots uit radioland over de toekomst van het medium. Menno Koningsberger (Talpa Radio), Carlo de Boer (100% NL/Slam!) en Jurre Bosman (NPO) blijken het roerend eens: “Radio is solid as a rock het mooiste medium”.

 

Kijk hier het videoverslag.

 

 

 

23 JANUARI 2017: KIJKGEDRAG & KIJKCIJFERS

 

humberto-tan

 

De eerste Broadcast Media Society van 2017, onder leiding van regerend Omroepman Humberto Tan, staat in het teken van de laatste kijkcijferontwikkelingen, lineair en online. Liesbeth Nekkers (GfK) en Nathalie Sonck (SKO) geven een geactualiseerde presentatie van hun prijswinnende rapportage over kijkgedrag. Ze richten zich daarbij met name op ‘overig’ schermgebruik en het gegeven dat jongeren vaker videodiensten op het tweede scherm kijken. Tan ondervraagt ook 6 specialisten uit het mediaveld over dit thema, onder wie Taco Zimmerman (Tuvalu Media) en vertegenwoordigers van RTL en NPO.

 

Bekijk hier het videoverslag!

 

 

 

 

10 NOVEMBER 2016: 

HOE BEREIK IK MIJN PUBLIEK?

 

jeroen-kijk-in-de-vegte

Onder leiding van Jeroen Kijk in de Vegte komen aan het woord: internationaal onderscheiden leader specialist en componist Martijn Schimmer, de op het digitale speelveld zeer ervaren Edwin Valent, tegenwoordig van Bruut Productions,  Ruud de Langen (CEO van het meest bekroonde Nederlandse mediabureau Mindshare) en Saskia Baaij-Verhoeven, channel head bij MTV.

 

Bekijk hier de video-impressie.

 

 

 

19 SEPTEMBER 2016: 

SANDER DEKKER

 

dekker208

 

Staatssecretaris Sander Dekker treedt op als enige gast, om te praten over media in het algemeen en de publieke omroep in het bijzonder.

 

Bekijk hier het videoverslag.

 

 

 

12 MEI 2016:

HET ‘NIEUWE KIJKEN’

 

Vier vrouwelijke beslissers – Suzanne Kunzeler (NPO 3), Marijn Poeschmann (YouTube Benelux), Jossine Modderman (LINDA.tv) en Ilja Loeffen (OMG) – verzamelden zich in Amsterdam voor de Broadcast Media Society (BMS). Dit kwartet beeldbepalers boog zich onder leiding van Eva Jinek over het thema ‘het nieuwe kijken’.

 

Kijk hier het videoverslag.

 

BMS 12 mei

 

 

 

MAANDAG 25 JANUARI 2016:

 

 

Bekijk hier het videoverslag!

 

 

Rick_NiemanJan Slagter Peter LubbersMatthias_Scholten

Wat brengt het nieuwe mediajaar?


Met:

Jan Slagter (Omroep MAX)
Peter Lubbers (SBS)
Matthias Scholten (RTL)


Presentator:

Rick Nieman


Met aansluitend de bekendmaking van de Omroepman/vrouw van het jaar!

 

                                                                                   

 

 

10 NOVEMBER 2015:

 

BMtv

 

 

 

Expertsessie MIPCOM

 

Georgette Schlick-kleinPete Flamman-kleinSebastiaan van Dam-klein

Door de jaren heen zijn talloze baanbrekende formats langsgekomen op televisie. Diverse programma’s trekken dagelijks meer dan een miljoen kijkers. Wat is hun geheim?  In oktober vond de jaarlijkse MIPCOM in Cannes plaats waar producenten hun programma-ideeën presenteren aan zenders en OTT-aanbieders.

 

Welke nieuwe formats kunnen we verwachten? Wat zijn, ook internationaal, de programmatische én strategische trends? Hoe en vooral ook waar blijft de kijker geboeid? Hoe zien de businessmodellen van de toekomst eruit? De Broadcast Media Society presenteert in samenwerking met SPOT een zogeheten Expertsessie MIPCOM 2015.

 

RTL-directeur Erland Galjaard, Blue Circle-CEO Georgette Schlick, CEO DIVIMOVE Sebastiaan van Dam en Pete Flamman (Senior Vice President Brands VIMN) komen aan het woord over de ontwikkelingen in de mondiale televisiewereld. Mediaondernemer Ruud Hendriks trad op als gastheer.

 

 

 

Deze sessie wordt georganiseerd in samenwerking met:

 

 

Logo-SPOTtrans

 

 

 

24 SEPTEMBER 2015:

 

BMS 3FM

 

 

 

50 jaar 3FM, van Vrolijke ­Puinhoop tot Serious Radio

 

3fm_djs

 

De Broadcast Media Society staat volledig in het teken van het boek 50 jaar 3M, van Vrolijke Puinhoop tot Serious Radio. In het bijzijn van tal van bekende dj’s van toen en nu vond op een historische locatie – het voormalige Muziekpaviljoen op het Hilversumse Media Park – een informele, feestelijke radiobijeenkomst plaats. Onder leiding van Gerard Ekdom haalden onder anderen Ferry Maat, Frits Spits, Michiel Veenstra, Wessel van Diepen en vele andere coryfeeën mooie herinneringen op.

 

De zender die in 1965 begon als Hilversum 3 en daarna Radio 3 heette,bestaat 50 jaar. Dat wordt natuurlijk uitgebreid gevierd, onder andere met een door Arjan Snijders geschreven en door FC Klap uitgegeven boek, dat tijdens de Broadcast Media Society officieel ten doop wordt gehouden.

 

 

 

27 MEI 2015:

 

BMS mei 2015

 

 

bms_27mei_img

 


DE MEDIAMACHT VAN HET INDIVIDU & PRESENTATIE BOEK JOHN DE MOL

Het thema van de middag was: De mediamacht van het individu.. Dat is niet toevallig gekozen, want ook de presentatie van het boek over John de Mol staat op het programma. De mediaondernemer is 60 jaar geworden en in het boek komen 60 mensen over hem aan het woord. Onder hen ook Erland Galjaard, Paul Römer, Peter R. de Vries en Tony Berk, die John de Mol in verschillende funties van dichtbij hebben meegemaakt. Zij gaan niet alleen in op het thema van de middag, maar leggen ook de link met De Mol.

 

 

Peter R. de Vries (Misdaadverslaggever)

 

Paul Römer (Directeur NTR)

 

Tony Berk (Platenbaas)

 

Erland Galjaard (Programmadirecteur RTL)

 

 

 

 

19 JANUARI 2015:

 

BMS 19-1-15

 


BMS-19 januari 2015

 


WAT BRENGT HET NIEUWE MEDIAJAAR?

Over dit thema van deze eerste sessie van het jaar gaan diverse topsprekers onder leiding van Frits Wester met elkaar in gesprek. Te gast zijn onder meer:

 

Bert Habets (CEO RTL)

Henk Hagoort (Lid Raad van Bestuur NPO)

Peter de Mönnink (CEO SBS)

 

 

 

 

6 NOVEMBER 2014:


bms 6 nov


WAT DOEN EVENEMENTEN VOOR EEN MERK
EN EEN MERK VOOR EVENEMENTEN?

Over dit thema van deze vierde en laatste sessie van het jaar gaan diverse topsprekers onder leiding van Bridget Maasland met elkaar in gesprek. Te gast zijn onder meer:

 

Eric van Stade (Directeur AVROTROS)

Maurice Hols (Senior VP & General Manager VIMN Benelux)

Jacqueline Smit (CEO 538Groep)

Sjoerd van Schooten (Directeur RTL Live Entertainment)

Marc Pos (Regisseur, directeur King Canary)

Duncan Stutterheim (CEO SFX Europe, oprichter ID&T)

 

4 SEPTEMBER 2014:


BMS 4 sept 2014


SCOREN MET VOETBALRECHTEN:
BUITENSPEL OF DOELPUNT?

Deze derde sessie van het jaar, onder leiding van Wilfred Genee, stond voornamelijk in het teken van voetbalrechten. Met de volgende sprekers:

BMS 4 sept 2014

 

Alex Tielbeke (EMM/FOX Sports)

Kees Jansma (Journalist, KNVB)

Jan de Jong (NOS)

Pim Schmitz (Talpa Media Holding)

 

15 MEI 2014:

BMS 15 mei 2014

25 JAAR COMMERCIËLE TELEVISIE

Deze tweede sessie van het jaar, onder leiding van Jeroen Pauw, stond in het teken  van een kwart eeuw commerciële televisie. Te gast waren :

 

John de Mol
en
Joop van den Ende

 

16 januari 2014:

BMS-16012014

Als gastheer van ‘het geheime genootschap’, zoals Beau van Erven Dorens de Broadcast Media Society gekscherend betitelde, stelde de onbevangen SBS-presentator zich bewust op als rookie tussen drie topmanagers.

Hij polste verwachtingen en ambities bij Frans Klein (directeur VARABNN), Matthias Scholten (directeur content RTL) en René Oosterman (channel manager SBS 6). Wat gaat 2014 hen en de zenders brengen? Van Erven Dorens informeerde hoe de nieuwsjaarberichten van de NPO waren geland. Frans Klein: “We moeten meer samenwerken, maar ook samen rechten exploiteren? Zonder enig vooroverleg werd dat geroepen, dat heeft me onaangenaam verrast. Hoe intensief kun je samenwerken? Ik bedoel: wij fuseren! Ik heb Henk Hagoort hier wel op aangesproken. Je mag best een ballon oplaten, maar schets dan ook het grotere plaatje. Waar staan we over vijf jaar? Zijn we dan nog omroep of productiehuis? En gaan we nu dan allemaal rechten zo maar weggeven… dat lijkt me niet!”

Beau tegen René Oosterman: “Het vonkje is er bij SBS, maar het is nog geen vuur. Wat is je plan?” Oosterman: “Op maandag en vrijdag Nederlands drama, we gaan strenger zoeken naar wat bij SBS past. Het moet onderscheidend zijn ten opzichte van RTL 4 en Nederland 1, we hebben te lang RTL lopen kopiëren. Het mag wat rauwer. Alberto Stegeman, Kees van der Spek, Boeven uit de Bouw, dat past bij de zender.”

In de maarteditie van Broadcast Magazine is het complete verslag van de Broadcast Media Society te lezen. Nog geen abonnee? Klik hier.

“Als producent moet je ook investeren in programma’s”

BMS 7 november

De subtiel uitgelichte Amsterdamse studio MuzyQ vormde het decor voor de vierde en laatste Broadcast Media Society van 2013: de producentensessie. Gastpresentator en tv-producent Jeroen Pauw vroeg vijf kopstukken – Laurens Drillich (Endemol), Erik van der Hoff (BlazHoffski), Karin de Groot (IDTV), Willem Zijlstra (Blue Circle) en Taco Zimmerman (Tuvalu) – naar de actuele marktsituatie en de kunst van het pitchen.

Zo vroeg Pauw aan Taco Zimmerman van Tuvalu of deze ooit had overwogen om een BN-er bij de directie te halen. “Wel eens. Een BN-er helpt wel, zeker om programma’s verkopen. Ik ben baas in mijn eigen bedrijf, ik weet niet anders. Wij kunnen bij Tuvalu beslissen dat we eerst investeren en pas later gaan verdienen.”
Laurens Drillich: “Ik heb nog nooit iets niét kunnen doen vanuit aandeelhouders.”
Karin de Groot: “IDTV is onderdeel van All3Media. We hebben weliswaar plicht om winst te maken, maar omdat we ook veel met fondsen werken, liggen de marges lager.”
Pauw: “En hoe zit het met de marge bij Endemol?”
Drillich: “Daar ga ik niet openlijk over praten. Er zijn gouden tijden voor producenten geweest, met ongelofelijke marges. Er zijn industrieën waar bedrijven het met drie of vier procent marge moeten doen en dat kan kennelijk prima, maar onze tv-business is daarvoor veel te risicovol.”

Het complete verslag van de producentensessie staat in het novembernummer van Broadcast Magazine. Nog geen abonnee? Klik hier.

Strategie in het veranderende omroeplandschap

Broadcast-Magazine-sept_1

Onder leiding van Rick Nieman gingen Bert Habets, Henk Hagoort, Marjan Hammersma, Maurice Hols en Hans Edin met elkaar in discussie over onder andere bedrijfsstrategie, bezuinigingen,  innovatie, Netflix en Videoland.

Een paar hoogtepunten:

Bert Habets over RTL’s overname van Pepper, Couverts en Squla: “Wij zetten onze kennis, kunde en marketingkracht in om die bedrijven hard te laten groeien, en daarna verkopen we ze weer. Tenzij we verliefd worden.”

Marjan Hammersma vertelt over de verschuiving van zenderbeheer naar contentbeheer binnen het Ministerie van OCW.

Henk Hagoort over de tweede ronde bezuinigen: “Het protest op 9 oktober is pas het begin.”

Hans Edin doet een onthulling over zijn tijd in Nederland: “Ik heb hier maximaal een jaar, dat heb ik beloofd aan mijn vrouw en hond.”

Hammersma en Hagoort discussiëren over het moreel appel aan grootverdieners van de Publieke Omroep om vrijwillig een deel van hun salaris in te leveren. Hagoort: “Ik ben hier heel boos over.”

Maurice Hols weet precies hoe je jongeren bereikt: “Viacom heeft de ‘key youth’ ontdekt.”

Benieuwd naar wat er nog meer besproken is? Lees het volledige verslag in de oktobereditie van Broadcast Magazine.Broadcast-Magazine-sept_2

DE ROL VAN ADVERTEERDERS EN VERANDERENDE DOELGROEPEN

De Mediahaven, pal aan het IJ. In het prachtige nieuwe pand van tv-producent Tuvalu Media en facilitair bedrijf United, ditmaal gastheer van de tweede sessie van de Broadcast Media Society, nam Eva Jinek op 6 juni het stokje over van Wilfred Genee.

Ten overstaan van circa 100 BMS-leden verwelkomde ze zes inspirerende tafelgasten: Arian Buurman (Ster), Harry Dekker (Unilever), Jan Dekker (24Kitchen), Michiel Dieperink (Fuse), Matthias Scholten (RTL) en Imme Rog (NPL). In dit gezelschap ging het natuurlijk vooral over de rol van adverteerders en veranderende doelgroepen. De slotstelling was: ‘De focus op boodschappers 20-49 is niet meer van deze tijd’.

Arian Buurman: “De doelgroep van de Ster is groter, loopt door tot 54. Je moet blijven kijken: waar zitten mijn grootste afnemers en waar richt ik mij op? Richt je niet simpelweg op de grootste doelgroep.”

Harry Dekker: “Het wordt lastiger om jongeren te bereiken. De doelgroep die in steen gebeiteld was, kunnen we ter discussie stellen. De oude definitie is niet meer fit for future.”

Buurman: “Je moet weten waarom je wat aanbiedt. De doelgroep boodschappers was twintig jaar geleden veel vrouwelijker. Tegenwoordig gaan mannen massaal naar de supermarkt, dus moeten ook zij worden aangesproken in reclames.”

“Dus we krijgen steeds meer blote borsten te zien op tv”, sloot Eva Jinek ad rem de discussie af. “Op naar de borrel!”

In Broadcast Magazine 325 (verschijningsdatum 22 juni) is een uitgebreid verslag te vinden van de tweede Broadcast Media Society.

Eerste BMS groot succes

Meer dan honderd man op de tribune in DutchViews Studio 5. Een keur aan prominente gasten. Wilfred Genee op dreef als talkshowhost van dienst. En na afloop napraten onder het genot van een drankje en een hapje. Kortom, de eerste Broadcast Media Society (BMS) op donderdag 7 maart maakte haar motto – ‘Miscemus utile dulci’, oftewel ‘het nuttige met het aangename verenigen’ – meer dan waar.

De gasten tijdens deze eerste ‘programmasessie’ waren Erland Galjaard (RTL Nederland), Suzanne Kunzeler (Zapp/Zappelin), Jan Slagter (MAX), Alco de Jong (Discovery) en Gerard Timmer (NPO). VARA-directeur Frans Klein moest wegens griep verstek laten gaan, maar dat mocht de pret niet drukken. Mede door de vlotte, losse presentatie van Wilfred Genee, die soms verrassende zijpaden insloeg en alert inspeelde op de actualiteit, bleef het sprekersgedeelte boeiend van de eerste tot de laatste minuut.

Geef een reactie